syntetiska oljor
This site uses cookies. By continuing to use this site you agree to our use of cookies in accordance with our cookies policy… Vad är cookies?Jag förstår

Mobil syntetiska smörjmedel

ExxonMobils främsta sortiment av vetenskapligt konstruerade syntetiska högprestandaoljor är Mobil SHC. Det finns Mobil SHC industriella oljor inklusive växellådsoljor för bland annat konventionella växellådor, vindkraftverk, kompressoroljor, oljor för livsmedelsindustri, smörjfett och cirkulationsoljor.

Vad är syntetiska oljor?

Ett syntetisk smörjmedel innehåller mer högraffinerade basoljor än de som används i konventionella mineraloljor, som erbjuder ett utmärkt skydd och prestanda. Syntetiska motoroljor erbjuder en mängd fördelar som hjälper till att hålla motorer som körs på optimal prestanda i många år. För att förstå syntetiska motoroljor, låt oss titta på ursprunget till motoroljor. Det finns två grundläggande typer av smörjmedel:

  1. Konventionella mineraloljor - är de traditionella smörjmedel

  2. Syntetiska smörjmedel - är de som växer i popularitet


Båda smörjmedelstyperna är gjorda av råolja. Skillnaden är att syntetiska oljorna är gjorda av mer avancerade raffineringsprocesser och är av en högre renhet och kvalitet än konventionella mineraloljor. Detta avlägsnar inte bara fler föroreningar, det gör att enskilda molekyler i oljan anpassas till de krav som moderna motorer kräver. Dessa anpassade molekyler erbjuda högre nivåer av skydd och prestanda.

Vad är så bra med dessa smörjmedel?

Utförandet av syntetiska motoroljor är oftast mer robust, särskilt när det gäller pumpbarhet vid låga temperaturer och hög temperaturstabilitet och skydd mot avlagringar. Dessa attribut kan hjälpa mot minskat motorslitage, bränsleekonomi potential och lång livslängd på motorn.

Syntetiska motoroljor har utvecklats specifikt för att klara av extrema förhållanden inom moderna motorer. De är mycket mer "fri-flytande" än traditionella mineraloljor . Den största fördelen är kraftigt ökad motorskydd. När en motor först startar tar en mineralolja tid att cirkulera, vilket gör att friktionen mellan osmorda delar orsakar slitage. Däremot startar syntetiskta smörjmedel att cirkulerar direkt för skydda varje rörlig del i motorn.

Syntetiska motoroljor kan också bidra till att förbättra bränsleekonomin. Under uppvärmningsperioden för en typisk lastbilsfärd, är mineraloljor tjockare och rör sig långsammare , vilket gör motorn törstigare och mindre effektiv. Syntetmaterial får dock arbeta mycket snabbare, så att motorn når maximal driftseffektivitet mycket tidigare. En annan fördel med syntetmaterial är att de är renare - bidrar till att minska utsläppen från motor jämfört med konventionella mineraloljor.