5 sätt att optimera motorprestanda

Förbättra motorprestanda med rätt smörjmedel i moderna fordon.

Moderna bilar tar ut mer kraft och effekt ur mindre motorer, men de måste också ge passagerarna en behaglig och tyst färd. Vad som behövs, rent krasst, är extrem prestanda material för extrema förhållanden. Men hur kan du säkerställa att din motor presterar optimalt, hela tiden?

 

1. Välj rätt smörjmedel

Syntetiska smörjmedel, som dom tillverkade av Krytox™ oljor och fett, reducerar friktion, vilket ger längre livslängd på motorer. Jämfört med konventionella oljor, presterar de oändligt mycket bättre – vilket ger bättre smörjning, men de fungerar även i högre temperaturer, vilket förklarar varför man dem ofta användas i extrem fordon.

Perfloureradpolyeter (PFPE), kan ge betydligt bättre termisk och kemisk stabilitet, låg avdunstning, och utmärkt smörjförmåga vid höga temperaturer – speciellt vid extrema miljöer, allt tack vare sina unika fysiska och kemiska egenskaper.

 

2. Kontrollera tändningen

Innan du ser en varningslampa, eller att tändningen inte fungerar, hur ofta brukar du kolla den? Tändstift behöver bytas med jämna mellanrum, men själva tändningen bör också vara del av dina regelbundna kontroller.

En feltändning, eller avbränning, innebär ökade avgas utsläpp, onödigt bränsleförbrukning, och minskad effekt. Varje liten effektförlust – spelar ingen roll hur liten, påverkar din motors prestanda.

 

3. Fundera över ett större gasreglage

Beroende på vilken typ av motor du har, kan tjäna upp till 10-20 extra hästkrafter och motsvarande vridmoment genom att öka storleken på gasreglaget. Men som en varning, ökar du för mycket, blir resultatet det motsatta , du kan förlora kraft.

Viktig att också poängtera att ett större gasreglage ej passar på alla typer av motorer och ett större gasreglage, behöver högre flöde hos injektorerna. Om du ändrar gasreglaget, är det kanske läge att använda en dynoturner för ställa in bränsle och tändnings kurvorna, vilket ger finjustering av din gasreglageuppgradering.

 

4. Överväg ett grenrör med dubbla plan

Bli inte så fokuserad på hästkrafter att du glömmer vridmomentet. Vridmomentet måste mjukt gå över till hästkrafter vid full gas. Men det fungerar ej med ett enkelt grenrör – inte mjukt i alla fall…

En motor med dubbelplans grenrör tillåter en motor att andas vid högre varvtal, samtidigt som den ger bra vridmoment vid låga till medelvarvtal. Detta betyder högre hästkrafter och högre vridmoment under accelerationer. Högre tak ger högre hästkrafter, men det är dubbelplans grenröret som ger dig vridmoment.

 

5. Fundera över cylinderhuvudet

Större är inte alltid bättre, men rätt cylinderhuvud kan ge mer kraft. Innan du tar några beslut, titta på ventilen och port-storleken samt på flödet så att du tar ett väl genomtänkt beslut.

Ladda ner Krytox™ senaste e-bok om hur du optimerar motorfunktionen och andra fördelar med att välja rätt smörjmedel för fordonsapplikationer: Choosing the Right Automotive Lubricant: Ensuring Optimal Performance for Extended Vehicle Life

 

©2020 The Chemours Company FC, LLC. Krytox™ och alla associerade loggor och bilder tillhör The Chemours Company FC, LLC

Industriella limtyper

Vanliga limtyper för industriellt bruk och vad de kan tänkas användas till.

Läs mer

Åldring av limfogar

Lim kan åldras på grund av olika faktorer som vi går igenom i detta inlägg

Läs mer

Limma feta plaster

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på

Läs mer

Blandningsförhållande för lim & gjutmassor

2-komponentslim och gjutmassor ska blandas i ett visst blandningsförhållande. Här följer en guide för hur du ska tänka och mäta.

Läs mer

Så hanterar du frysta limsprutor

Nu ska vi gå igenom några tips på hur du bör hantera frysta limsprutor med epoxilim.

Läs mer