Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

När det gäller säkerhet för spårbunden trafik som tåg, spårvagn och tunnelbana är brandsäkerheten av yttersta vikt. Brandklassade lim för tåg har en klassificering som heter EN45545-2.

Du hittar en broschyr med brandklassade lim för tåg som möter standarden EN 45545-2 längst ned på den här sidan.

Vad är EN 45545-2?

Den relativt nya europeiska standarden EN 45545-2 ställer krav på material som tex lim eller ingjutningsprodukter till komponenter som används i tåg.

Lim och pottingmaterial delas av EN 45545-2 in i olika grupper med specifika kravställningar kopplade till olika provningsmetoder.

Det är upp till användaren att ta reda på vilka krav som ställs på sin tillämpning.

Testrapporten för ett lim eller ett ingjutningsmaterial talar om enligt vilka test som produkten är godkänd.

Standarden EN 45545-2 ersätter den tidigare PrCEN/TS 45545-2.

Hur väljer man material?

Bestäm först vilka produktkrav (R1-R26) som gäller
Bestäm sen faronivå (HL1-HL3)
Leta därefter efter ett lämpligt material som uppfyller klassificeringarna ovan OCH det tekniska kraven för applikationen. (I detta skede hjälper vi gärna till)
Produktkraven som behöver uppfyllas för godkännande beror på vad produkten används till, var i tåget installationen är samt hur tåget ska användas.

Här ges några exempel på produktkrav (Requirements):

R1 Krav för horisontell/vertikal interiör som tak och väggar, fönster ramar eller skärmar
R22/23 Krav för induktansspolar, spolar och kontakter Inre/Yttre
R24/25 Krav för kretskort
R26 Mindre elektronik
Vagnarna är klassade utifrån risknivå (Hazard Level – HL); HL1, HL2 eller HL3. Klassningen beror på hur många kilometer vagnen är i tunnlar samt om det är automatiskt, tvåvånings eller om sovvagnar finns ombord.

HL3 likt tunnelgående sovvagnar representerar den högsta faroklassen och HL1 likt spårvagn den lägsta.

Det finns en rad Test för att mäta hur en produkt står sig jämfört med produktkraven Rxx ovan. Här ges några exempel på test.

  • TO1 Oxygen Index
  • T10.03 Flue gas density
  • T12 Smoke toxicity

Gränserna för vad som är tillåtna max eller minvärden för dessa bestäms av kombinationen HL-nivå och Recuirement/Produktkrav Rxx.

Nu börjar det komma godkända lim, tätningsmedel för att sammanfoga och täta material samt produkter för att gjuta in och skydda elektronik som ska användas i tåg.

Dessa brandklassade lim för tåg är testade och godkända enligt EN 45545-2. Om du vet vilka produktkrav du har på din applikation så kontakta oss så hjälper vi dig gärna med att hitta en produkt som uppfyller dessa.

Vi har en lista med produkter med godkännande enligt EN 45545-2 som du kan ladda ner i slutet av denna bloggpost och en mer omfattande allmän översikt över produkter för användning i tåg.

Ovan beskrivning har gjorts för att på ett enklare, överskådligare sätt beskriva denna nya standard i korthet.

Beskrivningen är inte komplett och vi friskriver oss för eventuella feltolkningar. Vi råder alltid att konsultera Standarden i sig till fullo.

Produkter godkända enligt EN 45545-2

Kontakta oss gärna om  ni behöver hjälp att hitta certifierade produkter (enligt standarden EN 45545-2) för tåg, tunnelbana och annan spårbunden trafik.

Industriella limtyper

Vanliga limtyper för industriellt bruk och vad de kan tänkas användas till.

Läs mer

Åldring av limfogar

Lim kan åldras på grund av olika faktorer som vi går igenom i detta inlägg

Läs mer

Limma feta plaster

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på

Läs mer

Blandningsförhållande för lim & gjutmassor

2-komponentslim och gjutmassor ska blandas i ett visst blandningsförhållande. Här följer en guide för hur du ska tänka och mäta.

Läs mer

Så hanterar du frysta limsprutor

Nu ska vi gå igenom några tips på hur du bör hantera frysta limsprutor med epoxilim.

Läs mer